Nuffnang Ads

27 Disember 2009

sOnGSanG..Adat vs Agama

'10 AMALAN YANG TERBALIK'


Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7.. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

11. Kita cukup teruja untuk meng'forward' kan sms atau emel dalam bentuk gossip2 artis kepada kawan2. Malah kebanyakkan sms emel tersebut tidak benar dan boleh menjatuhkan maruah org lain. Tapi kenapa susah sangat nak forward emel2 peringatan sebegini kepada kawan2 kita??.....

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita. Sabda Rasullullah SAW: 'Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat.' (Riwayat Bukhari)

CErita kerang

Along & Angah: Cerita Kerang

“Along, angah! Dah siap ke belum? Kan kita nak pergi makan luar malam ni.” Seorang ayah malam itu mengajak anak-anaknya makan di luar demi menunaikan hasrat di hatinya untuk meluangkan masa dengan anak-anaknya yang sedang membesar, sedang belajar, dan paling penting sedang memerlukan perhatian dan kasih sayang daripadanya seorang ayah. “Okey, Along nak makan dekat mana hari ni?” tanya Si Ayah kepada anaknya yang sulung membuka tawaran sebaik sahaja kereta mereka meluncur di jalan. “Erm.. entahla.. angah, angah nak makan dekat mana?” Si Along memberi peluang kepada adiknya untuk membuat pilihan.

“Err.. Abah je la yang buat keputusan. Abah nak bawa pegi makan dekat mana?” Si Angah pula menyerahkan kata putus kembali kepada Si Ayah, tidak kisah. “Apa la anak-anak ayah ni. Ayah tanya kamu, kamu tanya ayah balik.” Balas Si Ayah. Masing-masing tergelak. “hmm.. takpe. Hari ni ayah bawa kamu pegi makan kerang dekat Perancis.” “Kerang? Perancis?” serentak dari Along dan Angah. “Iye.. Dekat Perancis. Dekat MFI, Malaysia-France Institute tu. Perancis la tu.” Balas Si Ayah sambil tersenyum dan suasana di dalam kereta riuh lagi dengan gelak ketawa mereka.

Setibanya di kedai makan, Along dan Angah segera ke meja yang berdekatan dengan tempat yang menyediakan kerang. “abah, abah! Kita duduk sini eh?” Si Angah memanggil Si Ayah. “a’a abah. Nanti boleh kita tengok Pak Cik tu bakar kerang.” Tambah Si Along. Si Ayah mengambil tempat selepas memesan makanan. Along di sebelah kanannya, dan Angah di sebelah kiri. Mereka menghadap ke arah Pak Cik yang sedang menyediakan kerang bakar dan kerang rebus. Terdapat sebuah meja segiempat berdekatan dengannya yang penuh dengan mangkuk-mangkuk yang berisi kerang untuk dibakar. Kerang-kerang tersebut ada yang terjelir-jelir lidahnya.

“Eee.. Along, tengok tu, kerang tu masih hidup la.” Kata Si Angah kepada abangnya sambil menuding ke arah mangkuk-mangkuk yang berisi kerang tadi. “eh, mestila. Kalau dah mati, nanti kerang-kerang tu busuk la, kan abah?” balas Si Along sambil mendapatkan kepastian daripada Si Ayah. Si Ayah hanya mengangguk dan tersenyum melihat keletah anaknya yang dua orang itu.

“Habis tu, nanti kerang tu kena bakar hidup-hidup la?” tanya Si Angah lagi kepada Along. “eh.. a’a la kan, angah. Kesian la kerang-kerang tu nanti.” Si Along buat-buat bersetuju dengan adiknya dan terus menambah lagi. “masa kerang tu kena bakar, mesti dia terjerit-jerit dekat pak cik tu macam ni.” “Tolong! Panas pak cik, panas!!” Si Along setengah menjerit sambil mengangkat tangannya dan menggoyangkannya seperti lidah kerang yang sedang dibakar. Si Ayah tersenyum lagi dan kedua-dua beradik itu tergelak kecil dengan lawak Si Along. Pak Cik Kerang juga tersenyum kecil melihat kerenah anak-beranak itu.

“Abah pesan berapa mangkuk kerang tadi, abah?” tanya Si Along setelah terlerai gelak tawa mereka. “abah pesan semangkuk jer. Kesian dekat kerang-kerang tu nanti kena bakar.” Si Ayah memerli Angah. “abah ni, kenakan orang pulak.” Rajuk Si Angah. “along, angah, kerang-kerang tu sebahagian daripada lumrah alam yang dicipta Allah.” Si Ayah memberi penerangan bagi memujuk Angah.

“Maksud abah?” Si Angah mula berminat.

“Kerang, haiwan, tumbuhan, sayur-sayuran yang kita makan tu, memang Allah jadikan ketentuannya macam tu. Ada juga yang diciptakan untuk jadi kenderaan, tempat perlindungan, dan lain-lain untuk membantu kehidupan manusia.” Si Ayah bercerita panjang lebar. Dalam masa yang sama, Pak Cik Kerang datang dan menghidangkan semangkuk kerang bakar yang dipesan bersama-sama dengan sambal kicap sos cili yang amat menyelerakan.
“Yey yey! Kerang dah sampai!” serentak Si Along dan Angah.
“nampaknya, memang dah nasib kerang ni la nak masuk dalam perut angah kan, abah?” Si Along sempat mengusik adiknya. “nasib kau la kerang.. bismillah..” Si Angah tidak mempedulikan abangnya dan tidak menyempat-nyempat nak makan.

“Eee.. Hitamnya kulit kerang ni!” baru nak pilih satu, Si Angah dengan keletahnya lagi. “dah kena bakar, memang la hitam.” Si Along mula geram dengan adiknya. “sudah, sudah.. depan makanan ni, along, angah.” Si Ayah cuba menenangkan anak-anaknya. Si Along dan Angah diam. Mereka tahu tidak elok banyak bercakap dan bergaduh di depan rezeki. Anak-beranak itu terus menikmati rezeki mereka.

“Angah, along..” Si Ayah membuka bicara semula. “apa yang penting pada kerang-kerang ni, bukannya dia sakit atau tak, kesian atau tak. Tapi, yang perlu kamu berdua, anak-anak yang ayah sayang ni kena ambil pengajaran ialah, jangan jadi macam kerang ni.” Tambah Si Ayah lagi. “Jadi macam mana tu, abah?” tanya Si Angah dan Along serentak.

“Kena bakar, hitam, hangus.” Respon Si Ayah. “Along dengan angah tak faham la, abah.” Si Along ingin tahu lebih lanjut.

“Ayah tak nak, anak-anak ayah ni kena bakar dengan api neraka, muka hitam di akhirat nanti. Ayah nak kamu berdua sentiasa beringat, jauhi daripada melakukan maksiat.” Terang Si Ayah dengan nada berharap. “ingat, jangan jadi macam kerang bakar ni.” Pesan Si Ayah lagi. “insyaAllah abah, kami akan ingat pesan abah.” Jawab Si Along. “angah bayangkan kerang ni kena bakar pun angah dah takut dan tak dapat bayangkan panas api neraka tu, abah.” Si Angah pula memberi respon.

“Bagus anak-anak ayah ni. Dah, habiskan makanan ni semua. Nak tambah lagi ke kerang bakar?” tanya Si Ayah. “TAK NAK, ABAH!” tolak Si Along dan Angah, kesian dengan kerang yang bakal kena bakar agaknya.


hak karya diperolehi melalui email,..

Tips temuduga

TEMU DUGA



Menghadiri temu duga boleh menjadi satu pengalaman yang mendebarkan. Temu duga merupakan penentu masa depan anda. Sama ada berjaya atau tidak untuk mendapat sesuatu pekerjaan yang dipohon bergantung pada prestasi yang anda tunjukkan semasa temu duga. Apakah yang harus anda fahami tentang temu duga? Apakah matlamatnya? Temu duga diadakan untuk memberikan peluang kepada majikan untuk lebih mengenali diri anda, mengenali personaliti anda dan menentukan sama ada anda sesuai atau tidak untuk jawatan tersebut.
Temu duga sebenarnya bersifat dua hala. Temu duga juga memberikan peluang kepada anda untuk lebih mengetahui latar belakang syarikat, menilai sama ada syarikat tersebut stabil atau tidak dan anda juga dapat memastikan apa-apa yang anda harapkan daripada segi gaji dan faedah lainnya adalah sesuai dengan kehendak anda.
Lazimnya, di negara ini kebanyakan temu duga dikendalikan dalam bahasa Melayu sekiranya anda memohon untuk mendapatkan pekerjaan dalam agensi kerajaan. Tetapi, bahasa Inggeris digunakan secara meluas dalam sektor bukan kerajaan. Tidak dinafikan bahasa Inggeris adalah penting dalam urusan seharian kerana kebanyakan urus niaga yang melibatkan pengaruh syarikat luar negeri dilakukan dalam bahasa Inggeris. Oleh itu, tidak hairan jika majikan ingin menguji kefasihan anda bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris.
Buku ini menyediakan soalan-soalan yang lazim ditanya dalam temu duga berserta contoh jawapan. Kebanyakan jawapan yang diberi adalah mengikut pengalaman yang diceritakan semula untuk menepati kehendak soalan. Cuba kaitkan jawapan dengan pengalaman yang pernah anda lalui. Buku ini dibahagikan kepada beberapa bahagian soalan mengikut kategori tertentu. Semua soalan dan jawapan disediakan dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Terjemahan yang dibuat tidak sama sepenuhnya kerana disesuaikan mengikut keadaan dan keperluan.
Oleh itu, diharap buku ini dapat menjadi panduan yang berguna kepada semua.
Kandungan
Pendahuluan
BAB 1
Soalan Berkenaan Diri AndaQuestions About Yourself
BAB 2
Soalan Berkenaan Pekerjaan Dahulu/Sekarang
Questions On Previous/Current Employment
BAB 3
Soalan Berkenaan Pekerjaan Baru/Bakal Majikan
Questions On New Employment/Future Employer
BAB 4
Soalan Berkenaan Akademik/Kelayakan
Questions On Academics/Qualifications
BAB 5
Soalan Berkenaan Peribadi dan Kemahiran
Questions On Personal Traits and Skills
BAB 6
Soalan Berkenaan Gaji dan Faedah
Questions On Salary and Rewards
BAB 7
Soalan Berkenaan Pelbagai Situasi dan Pengalaman yang Berlainan
Questions On Various Situations and Experiences
BAB 8
Soalan Berkenaan Pelbagai Bidang Berlainan
Questions On Different Divisions/Fields
PERAKAUNAN
ACCOUNTING/PAYROLL
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
HUMAN RESOURCES/STAFFING
KESELAMATAN
SAFETY/SECURITY
PENGKERANIAN/FAIL/PENTADBIRAN/SETIAUSAHA
CLERICAL/FILING/ADMINISTRATIVE/SECRETARIAL
KHIDMAT PELANGGAN
CUSTOMER SERVICE
OPERASI/PENGURUSAN PROJEK
OPERATIONS/PROJECT MANAGEMENT
PEMBELIAN/PESANAN/KONTRAK
PURCHASING/PROCUREMENT/CONTRACT
KEJURUTERAAN/INFORMASI/TEKNIKAL
ENGINEERING/INFORMATION TECHNOLOGY/TECHNICAL

Contoh soalan temu duga dan jawapan BAHAGIAN PERAKAUNAN
1. Apakah pengalaman yang anda ada sebagai seorang juruwang?
Ceritakan tentang pengalaman anda iaitu syarikat tempat anda bekerja, tempoh kerja, masa bekerja dan jumlah duit yang terlibat.

What experience have you had as a cashier?
Relate your previous experience stating the place that you worked for, how long, working hours and amount of transaction involved.

2. Seorang pekerja mengadu bahawa pembayaran gajinya adalah tidak tepat. Bagaimanakah anda mengesahkan hal ini?
Anda boleh memintanya untuk menyemak semula rekod payroll, semak amaun cek yang dikeluarkan dan periksa kad kedatangan pekerja tersebut.

An employee complains that his paycheck is incorrect. What are some of the ways you verify if the paycheck is incorrect?
You may include these points – check payroll record, check the cheque being issued, check punch/attendance card of the employee.




3. Berapakah jumlah invois yang anda kendalikan dalam masa sebulan?
Ceritakan pengalaman anda.
How many invoices have you handled on a monthly basis?
State based on your experience.

4. Apakah langkah-langkah yang perlu diambil sebelum meluluskan sesuatu invois untuk pembayaran?
Anda mungkin menyatakan dengan memadankan invois tersebut dengan sebut harga yang telah diluluskan, borang pesanan dan dokumen penerimaan.

What steps would you take before approving an invoice for payment?
You may want to mention matching the invoice with approved quotation, purchase order and delivery order.

5. Apakah maklumat yang diperlukan sebelum anda meluluskan bayaran?
Anda mungkin menyatakan dengan memastikan barangan yang diterima adalah menepati mutu dan kuantiti yang dibekalkan adalah tepat.
What items of information do you need before you can approve an invoice for payment?
You can mention checking the delivery order whether goods are received correctly and in good condition.

6. Ceritakan kesalahan dalam invois dan bagaimanakah anda menyelesaikannya.
Anda mungkin mahu mengaitkan dengan pengalaman anda iaitu menghubungi pembekal dan bertanya. Jika perkara itu betul-betul salah, anda boleh meminta nota kredit.
Tell us about an invoice discrepancy that you discovered and how you resolved the discrepancy.
You may relate to your previous experience or mention about you calling the supplier company and check on the matter. You can ask for credit note to offset the amount.

7. Ceritakan pengalaman anda dan peranan anda dalam menyelesaikan invois yang bermasalah.
Anda boleh menyebut tentang harga yang telah dipersetujui berdasarkan sebut harga dan borang pesanan dan membandingkan dengan invois.
Tell us about an invoice dispute that you were involved in and what your role was in resolving the dispute.
You can mention about the agreed amount on the quotation and purchase order and compare the amount billed on the invoice.

8. Setakat manakah anda terlibat dalam kutipan wang?
Nyatakan pengalaman anda.
To what extent were you involved in collections?
State your experience.
9. Anda diarahkan menyediakan invois untuk perkhidmatan. Apakah maklumat yang perlu dimasukkan dalam invois tersebut?
Jenis perkhidmatan, tarikh, harga yang telah di-persetujui dan nombor borang penerimaan.
You’ve been asked to prepare a bill for services. What information should be included in the bill?
You may want to mention the type of service, date, price agreed and delivery order number.
10. Ceritakan pengalaman anda dalam menjalankan audit.
Nyatakan pengalaman anda dengan menyebut nama syarikat dan apa-apa penemuan yang menarik.
Tell us about your experience in conducting audits.
Relate to your previous experience by indicating place of audits, what you discovered and any interesting findings.
11. Apakah kos tetap?
Kos tetap ialah sebahagian daripada bajet yang tidak akan berubah sama ada pengeluaran menurun atau meningkat. Sebagai contoh, sewa bangunan dan gaji pekerja.
What are fixed costs?
Fixed cost is the part of the budget that stays the same regardless of whether you produce a lot or little bit or even if you produce zero. Overhead, rent on building or an interest on loan are some of the examples.
12. Apakah kos berubah?
Kos berubah ialah sebahagian daripada bajet yang berubah mengikut jumlah pengeluaran. Pengeluaran tinggi akan meninggikannya atau sebaliknya.
What are variable costs?
Variable cost is the part of the budget that varies as you produce more or less. Producing more adds to variable cost. Producing less will reduce it.
13. Apakah kos marginal?
Kos marginal ialah perbezaan dalam jumlah kos keseluruhan antara kadar pengeluaran. Lazimnya, kos marginal ialah perubahan dalam kos yang berpunca daripada perubahan pengeluaran sebanyak satu unit.
What is marginal cost?
Marginal cost is the difference in total cost between one rate of output and another. Usually, unless stated otherwise, the marginal cost is the change in cost that results from changing the output by one unit.
14. Apakah pengalaman perakaunan yang anda ada dalam aset tetap?
Nyatakan pengalaman anda.
What experience have you had in fixed assets accounting?
Relate to your experience.
15. Apakah pengalaman anda dalam payroll?
Anda mungkin ingin menyebut berapa orang kakitangan di bawah payroll anda dan kekerapan payroll dibuat dalam sebulan. Anda juga boleh menyatakan sama ada anda mengendalikan sebarang potongan, debit terus dan sebagainya.
What experience have you had in payroll?
You may want to say how many staff is under your payroll and how many times you do payroll in a month. You also can mention whether you handle any deductions, direct debit or others.
16. Apakah langkah-langkah pengurangan kos yang pernah anda lakukan?
Anda boleh menerangkan sebab anda perlu mengambil langkah tersebut, cara anda melakukannya dan kesannya.
What cost-cutting measures have you implemented?
You may mention why do you need cost cutting measures, how you implement and what are the outcomes.
17. Sistem perakaunan apakah yang pernah anda buat?
Nyatakan pengalaman anda.
Which accounting systems are you familiar with?

Code-Code Hdset Asas

What are all these codes and passwords?

Passwords and Personal Identification Numbers (PIN) provide an extra level of security, but there is a confusing profusion of them. This page provides a guide to what they all are.
Keylock
This is a way to lock the phone keypad so that you don't make calls by accidentally pressing buttons. The exact sequence of keys varies from handset to handset, but many use [menu] then * or pressing the * and # keys simultaneously. Note that this lock may not disable the power off button, and will not prevent the emergency call number being entered.
SIM PIN Code
This is a pin code that locks the sim card until you enter the correct code. This protects your account, even if your sim is put into another handset. The default code is set by the Service Provider (often 0000 on Vodafone, 7890 on Virgin). You can change it if you like, but make sure you don't forget the new code.
SIM PIN Code 2
This sim card code controls access to some of the more advanced features of the phone, such as the fixed dialling list (a restricted list of numbers the phone can call: handy if you lend a phone to a teenage son or daughter!) The default code is set by the Service Provider. You can change it if you like, but make sure you don't forget the new code. Not all networks support pin 2.
Phone Security Code
This locks the handset, as opposed to the sim card. Some phones will accept incoming calls with this lock enabled, but many require the code to be entered even to answer a call. You can also set some handsets to only accept a "new" sim if the phone security code is entered. The default code varies according the handset make and model. You can change it if you like, but make sure you don't forget the new code.
Network PIN / Call Barring Code
This is the code you need to change call barring settings that are stored on the network. The default code is set by the network (0000 or 1919 for Vodafone, 1111 for Orange, 0000 for O2)). You can change it if you like, but make sure you don't forget the new code.
Account Password
This is a word that you choose when registering your account so that Customer Services staff can be sure that it is you they are talking to. You choose this yourself.
Account Password 2
Some networks allow a second phone user on an account to have a separate password. It functions as the Account Password does.
Voicemail PIN
This is a code that you choose to secure the voicemail/answerphone service on your mobile phone account. If you do not set a voicemail PIN, you may not be able to access voicemail from anywhere but your own mobile phone. In some cases, leaving the voicemail PIN at the default can let other people listen to or delete messages left for you. There may be a default code (3333 on Vodafone), but you should change it straight away!
Pin Unlock Code (PUK)
If you miskey (or misremember) your SIM PIN code, and enter the wrong one three times in a row, the sim will lock up, and you need to enter the unlock code to release it. You should ask your Service Provider for this code when you need it. (Ring 0870 077 6655, then choose option 2 to get the PUK code for a Vodafone PAYG.) Don't try to guess it, because after a few wrong guesses, the sim will be permanently disabled.
Pin 2 Unlock Code (PUK2)
This performs the same function as the PUK, but for SIM PIN 2. You should ask your Service Provider for this code when you need it. Don't try to guess it, because after a few wrong guesses, the sim will be permanently disabled.
Master Reset Code
Sometimes known as the Master Code, this allows you to unlock a handset if you have entered the Security Code wrongly too many times. If you know you have forgotten the Security Code, entering the Master Reset Code instead will do (even though it is probably more digits). You should ask your Service Provider for this code when you need it.
Special Code/Service Provider Lock Code
This code is required to allow a phone locked to a particular network's sim cards to be used with a sim card from another network. Normally, only Orange and T-mobile lock handsets in this way, though O2 and Vodafone are beginning to lock PAYG and WAP handsets.
The unlock code varies from individual handset to handset, and you can only get it from your service provider. Expect to pay around £15 to £35 for this code, plus any line rental up to the end of the initial contract period, except with Virgin, who provide this for free, as long as you have spend £30 on call credit.
Blacklisting
This is not a security code, but it may work like one! To help combat mobile phone thefts, the networks share a a database of the IMEI (serial numbers) of mobile phones that have been reported stolen. Once a phone is on this list, it will not be allowed to use any of the networks.
This can be a risk if you buy a second-hand phone, because if it has been stolen, or if an unscrupulous seller makes an insurance claim after selling, the phone you bought in good faith may be permanently disabled. Be very careful to check the source of a second-hand phone!



.:: NOKIA ::. Universal Codes

Code Description :
These Nokia codes will work on most Nokia Mobile Phones
(1) *3370# Activate Enhanced Full Rate Codec (EFR) - Your phone uses the best sound quality but talk time is reduced by approx. 5%
(2) #3370# Deactivate Enhanced Full Rate Codec (EFR) OR *3370# ( Favourite )
(3) *#4720# Activate Half Rate Codec - Your phone uses a lower quality sound but you should gain approx 30% more Talk Time.
(4) *#4720# Deactivate Half Rate Codec.
5) *#0000# Displays your phones software version, 1st Line : Software Version, 2nd Line : Software Release Date, 3rd Line : Compression Type. ( Favourite )
(6) *#9999# Phones software version if *#0000# does not work.
(7) *#06# For checking the International Mobile Equipment Identity (IMEI Number). ( Favourite )
(8) #pw+1234567890+1# Provider Lock Status. (use the "*" button to obtain the "p,w" and "+" symbols).
(9) #pw+1234567890+2# Network Lock Status. (use the "*" button to obtain the "p,w" and "+" symbols).
(10) #pw+1234567890+3# Country Lock Status. (use the "*" button to obtain the "p,w" and "+" symbols).
(11) #pw+1234567890+4# SIM Card Lock Status. (use the "*" button to obtain the "p,w" and "+" symbols).
(12) *#147# (vodafone) this lets you know who called you last.
(13) *#1471# Last call (Only vodofone).
(14) *#21# Allows you to check the number that "All Calls" are diverted to
(15) *#2640# Displays security code in use.
(16) *#30# Lets you see the private number.
(17) *#43# Allows you to check the "Call Waiting" status of your phone.
(18) *#61# Allows you to check the number that "On No Reply" calls are diverted to.
(19) *#62# Allows you to check the number that "Divert If Unreachable (no service)" calls are diverted to.
(20) *#67# Allows you to check the number that "On Busy Calls" are diverted to.
(21) *#67705646# Removes operator logo on 3310 & 3330.
(22) *#73# Reset phone timers and game scores.
(23) *#746025625# Displays the SIM Clock status, if your phone supports this power saving feature "SIM Clock Stop Allowed", it means you will get the best standby time possible.
24) *#7760# Manufactures code.
(25) *#7780# Restore factory settings.
26) *#8110# Software version for the nokia 8110.
(27) *#92702689# Displays - 1.Serial Number, 2.Date Made, 3.Purchase Date, 4.Date of last repair
(0000 for no repairs), 5.Transfer User Data. To exit this mode you need to switch your phone off then on again. (Favourite )
(28) *#94870345123456789# Deactivate the PWM-Mem.
(29) **21*number# Turn on "All Calls" diverting to the phone number entered.
(30) **61*number# Turn on "No Reply" diverting to the phone number entered.
(31) **67*number# Turn on "On Busy" diverting to the phone number entered.
(32) 12345 This is the default security code.


press and hold # Lets you switch between lines

IMEI number: * # 0 6 #
Software version: * # 0 0 0 0 #
Simlock info: * # 9 2 7 0 2 6 8 9 #
Enhanced Full Rate: * 3 3 7 0 # [ # 3 3 7 0 # off]
Half Rate: * 4 7 2 0 #
Provider lock status: #pw+1234567890+1
Network lock status #pw+1234567890+2
Provider lock status: #pw+1234567890+3
SimCard lock status: #pw+1234567890+4

NOKIA 6110/6120/6130/6150/6190
IMEI number: * # 0 6 #
Software version: * # 0 0 0 0 #
Simlock info: * # 9 2 7 0 2 6 8 9 #
Enhanced Full Rate: * 3 3 7 0 # [ # 3 3 7 0 # off]
Half Rate: * 4 7 2 0 #

NOKIA 3110
IMEI number: * # 0 6 #
Software version: * # 0 0 0 0 # or * # 9 9 9 9 # or * # 3 1 1 0 #
Simlock info: * # 9 2 7 0 2 6 8 9 #

NOKIA 3330

*#06# This will show your warranty details *#92702689#
*3370# Basically increases the quality of calling sound, but decreases battery length.
#3370# Deactivates the above
*#0000# Shows your software version
*#746025625#This shows if your phone will allow sim clock stoppage
*4370# Half Rate Codec activation. It will automatically restart
#4370# Half Rate Codec deactivation. It will automatically restart
Restore Factory Settings To do this simply use this code

*#7780# Manufacturer Info Date of Manufacturing *#3283#
*3001#12345# (TDMA phones only) This will put your phone into programming mode, and you'll be
presented with the programming menu.

2) Select "NAM1"
3) Select "PSID/RSID"
4) Select "P/RSID 1"
Note: Any of the P/RSIDs will work
5) Select "System Type" and set it to Private
6) Select "PSID/RSID" and set it to 1
7) Select "Connected System ID"
Note: Enter your System ID for Cantel, which is 16401 or 16423. If you don't know yours, ask your local dealer for it.
Select "Alpha Tag"
9) Enter a new tag, then press OK
10) Select "Operator Code (SOC)" and set it to 2050
11) Select "Country Code" and set it to 302 for Canada, and 310 for the US.
12) Power down the phone and power it back on again ISDN Code To check the ISDN number on your Nokia use this code *#92772689#.::

Ericsson

Ericson T65

*#05# Fake Insert puk screen Press no to exit

Ericsson T20
MENU tecnichal Info
[type] >*<<*<*
Displays :


1] Info service
1] Info SW
2] Info hardware
3] SIMlock
4]setup


2] Service setup
1] Contrast

iNi adAlah berdasarkan hasil carian aku..aku tak bertanggung jawab terhadap kerosakan yang berlaku